09-11-2018



Alweer bijna een maand voorbij sinds mijn laatste blog...
Ik dacht weer zal ik stoppen want ik weet echt niet meer wat ik moet vertellen maar dan heb ik geen reden meer om OVERAL foto's van te maken en dat doe ik al bijna 13 jaar (maart 2005 ben ik begonnen met mijn blog) dus ik kan niet zomaar geen foto's meer maken.

En alles op Facebook zetten dat is niet mijn ding.

Dus ik blijf maar doorpruttelen met de blog en dan kondig ik het wel aan op Facebook als we er weer zijn want het zal wel onregelmatig blijven denk ik.

Zoals je ziet moet ik eten en drinken terwijl ik werk want het is erg druk en dat is maar goed ook want die erge dure school van Corey moet toch ergens van betaald worden.



Hij is het gewend dat ik thuis werk gelukkig dus hij vermaakt zich altijd heerlijk met van alles wat hij in de kast vindt. 


Het is lente en wij hebben nog niet gezwommen dit seizoen, het water is nog net effe te koud maar ik hoorde net een plons en dat was een puul die even kwam zwemmen. Een minuut later sprong zijn vrouwtje er ook in.



We zijn een nachtje bij Leigh en Stuart te logeren geweest, Casey en zijn vriendje Ryan waren erg blij elkaar weer te zien. Het is bijna twee uur rijden dus we zien ze niet elke week.

Het was noodweer buiten en koud ook dus hebben we twee dagen lang allemaal ons pyjama aan gehad en hutjes gebouwd en wijn gedronken.



Na het ontbijt had Leigh een verjaardag taart voor mij als verrassing omdat ik een paar dagen eerder jarig was.


Brrr op de terugweg naar huis was het ook slecht.



Eenmaal thuis aangekomen kon ik hier aan beginnen, joepie.


Terwijl Scott alvast wat calorieen verbrandt voor het avond eten.


Kruiden uit eigen tuin en nog veel meer lekkers in de slow cooker.


Buiten nog steeds storm...


...binnen gezellig.


En een week later was het tijd voor de eerste sprong van het seizoen!
Zonder zwembroek, hij wilde het helemaal volop ervaren.


Zomer lakens op de bedden zelfs.


Vrijdag avond verwennerij, met een zakje moppies dat mijn tante Roz uit Volendam heeft meegenomen voor me.


Vrijdag avond = leuk.


En net toen mijn zakje moppies op was kwam er een verrassing in de post van hele lieve vrienden!!!




Hoe blij kan een mens zijn.



Op dinsdag avond ga ik altijd naar mijn koortje en omdat dat de enige avond is dat ik echt op een bepaalde tijd weg moet, gaan ze vanzelf altijd klieren en tegenwerken, altijd vlak op dinsdag avond.
Dus deze avond ook. Ik kon ze wel uit het raam knikkeren alletwee.

Krijg ik een half uur nadat ik weg was deze foto's van Scott.
Dus voor hem wel lief samen schattig doen. Draken!



Ze zijn altijd wel lief hoor. Behalve dinsdag avond.


Relaxen dat kan Corey erg goed.



Zwemmen en buiten eten, ze hebben het gemist. We gaan de hitte weer tegenmoet.


Leuke visite! Annie van Aaf Burger en Hein de Koe en Rina, moeder van Neal en Laura, die een paar weken bij haar logeert.


Corey is best verlegen maar praat wel goed en netjes en hij heeft zichzelf opgegeven voor een wedstrijd 'public speaking' die elk jaar georganiseerd wordt door een van de betere prive scholen, waar meer dan 1000 kinderen aan deelnemen, van allerlei scholen aan de Gold Coast.

Hij heeft het heel erg goed gedaan en is helemaal naar de finale gegaan, met de laatste 9 kinderen van zijn leeftijd.

Zijn vriendje Dante deed ook mee en heeft het ook heel goed gedaan.

We zijn natuurlijk erg trots op onze lieve jongetjes.


Met vrienden naar het strand, genieten.



Boos. 
Dat kan ie nog effe.


Casey zijn eerste tandje is eruit!!
Dat gaat in het zakje en dan komt de draak er een muntje in doen.


Hij wil niet dat de draak zijn tand meeneemt dus even een bericht op het krijtbord zetten voor de zekerheid.


Nou slist ie haha.


Ons koor deed mee aan een wedstrijd in het grote mooie winkelcentrum Pacific Fair. (Ik sta rechts op de foto).
Elk koor moest een filmpje insturen van een kerstliedje en dan werden er een paar koortjes gekozen die mochten komen optreden met twee kerstliedjes, en wij waren een van de gelukkige winnende koortjes die mochten meedoen.

Het winnende koor van deze avond mag optreden tijdens een groot kerstconcert in december maar dat wilden we niet want dan hebben we al een optreden in een ander concert die avond en dat zou dan een probleem worden.
We deden mee voor het plezier en dat hebben we gekregen en niet gewonnen gelukkig.




Ik heb wat nieuws; melkkefir.

De moeder van Dante kwam er mee aan en daar zeg je geen 'nee' tegen haha. Rhona is Zuid-Afrikaans en heel streng maar in de goede zin.
En die zei "dit is heel goed voor je en als je langs komt dan geef ik je de 'korrels' en wat uitleg en dan kun je op Google de rest lezen."
Nou en dan doe je dat gewoon als zij dat zegt want zo is dat.

Dus maak ik al een maand of twee melkkefir.
En ik moet zeggen dat ik het blijf gebruiken, ik ben helemaal verkocht.

Het 'leeft' en is zoiets als een yoghurt plantje maar ook weer niet.

Ik zal hier wat zetten gejat van het internet en de link waar je meer uitleg kunt vinden:

Wat is het?

Melkkefir
Melkkefir is 'n wonderlijke symbiose (= samenlevingsvorm die voor alle betrokken organismen gunstig uitpakt) van goede bacteriën en gisten. Het wordt ook wel "yoghurtplantje" genoemd, maar die naam is misleidend. Ten eerste is het geen plant en ten tweede is het resultaat (een witte sprankelende friszure drank) vele malen gezonder dan welke (zelfs rechtsdraaiende) yoghurt maar ook; het helpt je innerlijke ecosysteem in balans te houden of te krijgen.
Daar waar yoghurt één melkzuurbacteriestam als basis heeft, heeft kefir er een aantal en allemaal rechtsdraaiendemelkzuurbacteriën
.
Het grappige is ook dat de melk die als basis gebruikt wordt, in feite helemaal niet zo gezond is en dat het eindproduct “Melkkefir” qua gezonde voedingswaarde zijn weerga niet kent! Zo verdwijnt bijvoorbeeld de slijmvormende werking van melk bijna volledig in de uiteindelijke melkkefirdrank en werkt het ook nog eens als een natuurlijk probioticum
(probiotica).
Eén defintie van probioticum luidt overigens: “Een probioticum is een levend microbiologisch voedingssupplement, dat de gezondheid van de gastheer bevordert, door het microbiële evenwicht in de darm te verbeteren.
".
En wat het helemaal afmaakt, is dat het voor iedereen bereikbaar is. Het kost je alleen een beetje tijd, energie en mogelijk eenmalig een klein bedrag om het te verkrijgen. Het wordt overigens ook veel gedeeld en uitgewisseld. Kan ook prima, alleen is er dan geen waarborg voor de kwaliteit en die wil nog wel eens variëren.

 Wil je meer lezen, klik dan hieronder, en wel terug bij mijn blog komen daarna natuurlijk:





Dus dat potje van die foto hier boven, zo ziet het eruit als het een uurtje of 20 in de kast heeft gestaan.

Als je de deksel eraf haalt zie je dit en ruik je het heel goed, wat gist-achtig en zuur.


Dan doe je dat in een zeef. De zeef moet plastic zijn, niet metaal, anders gaan de korrels stuk.
En ze leven he, je wilt geen moord op je geweten hebben.


Het waterige spul druppelt er meteen uit.


Dan ga je het roeren zodat het dikkere spul los komt.


Het ziet er een beetje zoals yoghurt uit.


Lijkt wel een bak met spijg he.


Even roeren.


En in een glas gieten en vervolgens afdekken en in de koelkast. Want morgen gebruik je de melkkefir van gister, dan is het lekkerder.


Dan blijven alleen de korrels over en die spoel je even af onder koud water.
Ze zijn rubberig.

Als ze 'blij' zijn vermenigvuldigen ze snel.
Die van mij zijn heel blij dus moet ik af en toe een slachtoffer vinden die het ook wil proberen haha net zoals Rhona dat bij mij deed.
Tot nu toe heb ik om de week wat korrels kunnen weggeven en met goede resultaten.

Heb je interesse dan kun je navragen of iemand die je kent het gebruikt en zo niet dan is het ook te koop, dat zou je even kunnen opzoeken op het internet waar het te koop is.


Terug in het potje dat je hebt afgewassen.


En verse melk erbij.


In de kast en dan afhankelijk van de temperatuur is het over 12 tot 24 uur gereed en kun je het hele process weer herhalen.

Als je er even geen zin meer in hebt dan kun je het in verse melk in de koelkast zetten en dan gaan ze 'slapen' dus gebeurt er niks, of heel weinig.
Het blijft wel een week ofzo happy in de koelkast en dan kun je er weer verse melk in doen en het weer in de kast zetten of terug in de koelkast als je er nog steeds geen zin in hebt.

In de kast eten de korrels de lactose uit de melk dus als je lactose intolerantie hebt kun je in principe melkkefir drinken zonder problemen.
Daar is ook van alles over te lezen op het internet.
Je kunt ook andere dingen gebruiken, het hoeft niet alleen met melk, er zijn meer opties.


De melkkefir van gister is heerlijk.


Wij drinken het altijd met fruit, vooral bevroren banaan is erg lekker erin.






Prettig weekend!



2 comments:

  1. Ik zou het als voor jullie onbekende lezer en niet bevriend op Facebook best jammer vinden als je stop met deze blog. Ik check het nog altijd elke week.

    Gr patrick

    ReplyDelete
  2. Niet stoppen hoor ! Ik lees met zoveel plezier over Australia, mijn bijzondere plekje op aarde.

    ReplyDelete